Løpesesongen i marka og fjellet er igang

Løping er den desidert beste treningsformen som finnes. Når du i tillegg tar turen ut i marka eller opp på fjellet har du en sikker vinner. For det er få ting som slår lukten av skog, sildring fra bekker og elver, fuglekvitter og orrebulder. I tillegg får du en mental rens.
Her er en bildeserie som viser noen av mine synsinntrykk på min siste joggetur:


Det er herlig å la beina følge stier gjennom skog og mark.



Deilig å høre sildrende lyder fra små bekker, og se at bekkeblomen står i full blomst.


Utsikt gir innsikt, og da jeg var kommet opp i høyden endret været seg.


I det fjerne siger havtåken inn, men stien over fjellryggen drar meg videre.


I en liten dal lå det ennå litt snø, men den var hard og bar godt. Her danset tåken forran meg, og det luktet ren skog. Litt morsomt å se bjørkeriset som sto godt plantet i snø, men med mer og mer blad lenger opp mot toppen.


Tåka tetnet til i høyden, og til slutt var det vanskelig å se stien fremfor meg. Da fant jeg ut at det var lurt å snu.


Utstyr
Du trenger ikke mye eller dyrt utstyr for å jogge, men du bør investere i en god sko som passer foten dine. Gode sko har støtdemping og stabilisering som forhindrer skade. Når du løper i marka bør du også ha en gortex sko som kan brukes dersom du løper over våte partier.

Klær jeg liker å ha på er selvfølgelig avhengig av været og terrenget som turen går i. Dersom det er litt kjølig, eller jeg skal løpe gjennom terreng med mye småkratt, foretrekker jeg en lang løpetights. Skal jeg derimot løpe på åpne stier eller traktorveier, og det er varmt, da foretrekker jeg en knekort løpetights. Oventil har jeg en teknisk skjorte, og dersom det er kjølig eller vind tar jeg på en lett løpejakke.

Trenger du løpesko til å løpe i marka eller treningsklær? Da finner du et flott utvalg her: 
(Addlinks)
Outnorth


Ellos


Stella har laget en instruksjonsvideo om riktig løpeteknikk:
 

Previous
Next Post »
0 Komentar