Jeg gleder meg til vinter og trugeturer



Når jeg skriver dette, er vi to dager inn i høstmåneden oktober. Ute henger gule, orange og røde blad på trærne. Sauene er hentet ned fra marka og jakta er i full gang. Dette er ei fantastisk tid som består av mange turer i fjellet.


Jeg er kanskje ikke helt som alle andre, for på de siste fjellturene har jeg kjent at jeg gleder meg til vinteren. Det er kontrastene jeg setter så stor pris på. I nord-norge har vi et fantastisk blått lys vinterstid. Det heter at vi har mørketid siden solen aldri kommer over horisonten fra 2. desember til 10. januar. Jeg vil heller bruke navnet lystid. Dette er årstiden hvor himmelen kan ha de sterkeste fargene, og dette er årstiden hvor vi ofte ser nordlyset danse over himmelen. Oftest ikledd grønne farger, og noen ganger pyntet med elementer av fiolett.



For 2 år siden oppdaget jeg en ny måte å bevege seg ut på fjellet i denne årstiden. Jeg oppdaget truger. Mine truger er av merket Atlas Snowshoes. Aldri hadde jeg trodd at det skulle være så enkelt å bevege seg rundt med de. Der det om sommeren er bratt og ulent terreng, kan jeg med truger gå rett opp. Jernkloen griper tak i is og skare og sørger for at jeg ikke sklir. Selv hunden har store problemer med å følge meg i løssnøen. Truger anbefales på det sterkeste! 

First
0 Komentar